Kiedy Twoja firma jest młoda i nowa (a Twój budżet jest nieco napięty), nie zawsze ma sens zatrudnianie profesjonalnego projektanta graficznego. A jeśli jesteś niegrafikiem, który stara się podejść do sprawy samodzielnie, może to być nieco przytłaczające. Istnieje ogromna liczba niesamowitych narzędzi do projektowania graficznego tam. Ale jest jedna rzecz, że te kawałki oprogramowania po prostu nie może dać ci:

Doświadczenie.

Pracuję jako projektant graficzny od lat. I zebrałem więcej niż mój sprawiedliwy udział wskazówek i sztuczek po drodze. Żadna z tych wskazówek nie jest trudna i nie wymaga zaawansowanej wiedzy ani doświadczenia. Ale wszystkie one będą miały ogromny wpływ na projekty, które tworzysz - i wszystkie są rzeczami, których możesz się nauczyć i zrozumieć w kilka minut lub mniej. Gotowy, aby dowiedzieć się więcej? Zacznijmy od najbardziej podstawowej z nich:

Biała przestrzeń jest twoim przyjacielem

Każdy nowy projekt zaczyna się od pustej strony. I to jest niesamowicie kuszące, aby zacząć wypełniać tę pustą przestrzeń tak szybko, jak to możliwe. Ale w wielu przypadkach jest to błąd. Widzimy wielu klientów, którzy próbują upchnąć jak najwięcej informacji na każdej stronie, wypełniając każdą dostępną przestrzeń, aż w końcu ich projekt staje się zatłoczony i trudny do strawienia. Zapominają oni, że celem każdego dobrego projektu jest przekazanie informacji. A kiedy Twój projekt staje się zbyt zajęty i zagracony, przeciętnemu człowiekowi trudno jest to wszystko ogarnąć. Oto więc jedna z najważniejszych wskazówek, o której powinien pamiętać każdy nie-projektant, gdy próbuje stworzyć własne materiały:

Daj swojemu projektowi przestrzeń do oddychania.

Biała przestrzeń daje Twoim odbiorcom czas na odpoczynek dla oczu pomiędzy kolejnymi informacjami. Pomaga im to w szybkim skanowaniu całej strony w celu znalezienia tych fragmentów, które są dla nich najbardziej istotne. Nie chciałbyś czytać wiadomości, które byłyby jednym długim zdaniem bez żadnych kropek - lub ogromnego pojedynczego akapitu, który zajmowałby całą stronę. Nie inaczej jest z projektowaniem graficznym. Kiedy zachowujesz dużo białej przestrzeni na stronie, dajesz odbiorcom szansę na odpoczynek i przetworzenie informacji, które im przekazałeś. (I jako dodatkowy bonus: używanie białej przestrzeni we właściwy sposób jest jednym z najszybszych skrótów do uzyskania ostatecznego projektu, który wygląda profesjonalnie).

Trzymaj się kilku czcionek

Podobnie jak w przypadku białej przestrzeni (gdzie ludzie starają się upchnąć jak najwięcej), widzimy również wielu niegrafików, którzy próbują użyć tak wielu wymyślnych czcionek, jak tylko mogą na jednej stronie. I znowu, jest to błąd. Dobry projekt jest tylko na tyle skomplikowany, na ile jest potrzebny. Kiedy masz już wystarczającą różnorodność, aby uczynić rzeczy wizualnie interesujące, to jest czas, aby przestać dodawać nowe rzeczy, takie jak dodatkowe czcionki. Więc trzymaj się maksymalnie 2 (lub może 3) czcionek. Jedna dla nagłówka lub linii prostej, a druga dla głównej treści.

Parowanie czcionek

Obie czcionki powinny być łatwe do odczytania i należy unikać wymyślnych czcionek w stylu kaligraficznym, jeśli tylko jest to możliwe - są one po prostu trudniejsze do przetworzenia. Istnieje mnóstwo wyszukanych i ozdobnych czcionek i łatwo jest dać się ponieść czemuś unikalnemu i charakterystycznemu. Ale w większości przypadków, fantazyjna czcionka będzie męczyć Twoich czytelników tylko po kilku linijkach, więc musisz być konserwatywny z tym, jak często jej używasz. Możesz uciec z czymś takim jak Londrina Solid (na obrazku powyżej) dla krótkiego nagłówka składającego się z pięciu lub sześciu słów. Ale jeśli spróbujesz użyć tak niezwykłej czcionki dla całej treści w swoim projekcie - zwłaszcza w mniejszym rozmiarze - to ludzie się zniechęcą. Zamiast tego, powinieneś wybrać czcionkę dla głównego tekstu, która jest łatwa do odczytania (jak Sathu na obrazku powyżej). Jakąkolwiek czcionkę wybierzesz, upewnij się, że dobrze do siebie pasują i uzupełniają się wzajemnie. Jeśli masz problemy, znajdziesz mnóstwo świetnych przykładów parowania czcionek na Pinterest - i możesz pobrać i zainstalować ogromną liczbę darmowych czcionek z miejsc takich jak DaFont lub Font Squirrel.

Nadaj swojemu projektowi hierarchię

Wszyscy możemy się zgodzić, że każdy dobry projekt powinien przyciągać wzrok. Ale kiedy wszystko przyciąga wzrok, to nic nie przyciąga. Kiedy odbiorcy przeglądają projekt, muszą od razu wiedzieć, które elementy są najważniejsze. A to oznacza, że musisz stworzyć hierarchię ważności (i trzymać się jej!). Wyobraź sobie dowolną stronę w gazecie. Jest tam duży, pogrubiony nagłówek z dużym zdjęciem. Dalej znajdują się mniejsze (ale wciąż spore) nagłówki, a do nich mniejsze obrazki. I w końcu, jest sam tekst główny, który jest mniejszy i mniej pogrubiony niż wszystko, co było przed nim. Możesz zastosować ten sam schemat do prawie każdego projektu, który stworzysz:

Masz tylko kilka sekund, aby wywrzeć wrażenie - musisz więc sprawić, aby najważniejsze elementy się wyróżniały. Najłatwiejszym sposobem na zapamiętanie tego jest kształt litery "F". Kiedy ludzie po raz pierwszy skanują stronę, zaczynają od głównego nagłówka. Następnie przesuwają się nieco w dół i skanują kolejne podtytuły. Poprzez uczynienie tych nagłówków i podtytułów większymi i bardziej widocznymi, ułatwiasz proces skanowania swoim odbiorcom. Mogą oni przeoczyć mniejszą czcionkę tekstu głównego, aby dotrzeć do interesujących ich części projektu - a to oznacza, że większa liczba odbiorców otrzyma informacje, które chcesz przekazać.

Poświęć czas na wezwanie do działania

Każdy projekt ma swój cel. Może to być plakat promujący wydarzenie lub reklama, której celem jest sprzedaż. A to oznacza, że każdy projekt powinien kończyć się wykonaniem przez odbiorcę jakiejś czynności - kupnem produktu, kliknięciem w link lub zadzwonieniem pod wskazany numer.
Jeśli więc chcesz, aby Twój projekt był skuteczny, musisz sprawić, aby Twoje wezwanie do działania było atrakcyjne. Możesz to zrobić poprzez hierarchię wizualną, o której wspomniałem powyżej. Ale jednym z najlepszych sposobów na wyróżnienie wezwania do działania (szczególnie w przypadku projektów internetowych) jest użycie kolorów uzupełniających.

 

Warto przeczytać